Honden in de media

De verschillende rollen die honden speelden in folklore, godsdienst, kunst en literatuur zeggen iets over hoe de mens tegen de hond aankeek en hoe hij werd behandeld in verschillende culturen en verschillende fasen in de relatie tussen mens en hond. Oorspronkelijk werden honden gefokt voor de jacht. De meutes werden een symbool van macht, rijkdom en prestige. De hond veroverde een belangrijke plaats in de heraldiek in bed onder andere afgebeeld op familiewapens. Later wordt hij vereeuwigd op allerlei voorwerpen zoals theemokken, vingerhoedjes en asbakken. En uit reclame is hij niet meer weg te denken.

De hond door de jaren heen 

Huishoudelijke voorwerpen in de vorm van honden zijn altijd geliefd geweest. De Romeinen maakten lampen in de vorm van hondenhoofden en waren dol op decoratieve bronzen beeldjes, ook in de vorm van honden. Wie van antiek houdt hoeft niet lang te zoeken of vind wel een paar Delftse spaarpotten in de vorm van spaniels. In de 19e eeuw verschenen honden ook op wenskaarten, in vermenselijkte vorm of als fantasiebeelden. In de 20e eeuw zijn er ornamenten in de vorm van honden gemaakt zoals de bronzen art deco-voorwerpen, bestemd voor chique salontafels, vernikkelde en verchroomde kurkentrekkers met koppen van bekende honden-stripfiguren. En wat te zeggen van al die landen die postzegels hebben uitgegeven waarop allerlei honden staan afgebeeld?

De hond op prentbriefkaarten

Tegenwoordig zijn honden bijna uitsluitend gezelschapsdieren in plaats van werkhonden. Er staat een hele industrie te beschikking aan de behoeften van hondenbezitters en viervoeters. Functionele benodigdheden zoals halsbanden, riemen, vachtverzorgingsborstels, identiteitsplaatjes en eet- en drink bakken zijn in alle soorten en maten te koop. Eeuwenlang is veel tijd en geld gestoken in het creëren van decoratieve hondenhalsbanden, zoals overdreven versierde halsbanden van rond 1900 uit Parijs. Tegenwoordig is er van alles te koop voor verwende huisdieren, allerlei speelgoed en snoep. Dit soort hondenspullen is misschien overbodig, maar het feit dat ze bestaan bewijst dat de mens de hond over het algemeen een goed hart toe draagt en dat hij in vele huishouden een belangrijke plaats inneemt.

Honden en advertenties

Honden zijn altijd gebruikt in advertenties in reclamespots, heel bekend zijn de plaatjes die tabaksfabrikanten in de jaren 20 en 30 uitgaven bij pakjes sigaretten. In Engeland werd dit idee later overgenomen door theeproducenten. Er werden talrijke series tot 50 kaarten uitgegeven, waarop steeds een ander aantrekkelijk gepresenteerd hondenras stond afgebeeld. Deze plaatjes waren bijzonder populair en zijn bij verzamelaars nog steeds in trek.

Het beroemde logo van His Masters Voice was gebaseerd op een schilderij van ene Nipper door Francis Barraud, geschilderd in 1898. In het begin van de 20e eeuw werden een Schotse terrier en een West Highland White Terrier gebruikt om Black and White whisky aan te prijzen. Ze waren een tijdlang het beroemdste hondenpaar ter wereld.